Japanese Design Workshop

Metropolia Ammattikorkeakoulun muotoilun tutkinto-ohjelmaan saapui maaliskuun alussa 2016 vieraileva professori Kiotosta pitämään opiskelijoille suunnittelu-workshopin. Takaaki Oe on tuotemuotoilija, joka opettaa Kioton taiteen ja suunnittelun yliopistossa.

Workshop oli jaettu kolmeen eri tehtävään. Osa opiskelijoista osallistui vain ensimmäisen suunnittelutehtävän tekemiseen. Osa opiskelijoista puolestaan suoritti koko workshopin tehden kolme suunnittelutehtävää. Suunnittelutehtävät kestivät kukin kaksi tai kolme päivää.

Japanilaisessa kulttuurissa ja kielessä on kolme ilmaisua ”shin – gyo – sou”, joita käytetään mm. galligrafiassa, kukkien asettelussa sekä puutarhasuunnittelussa. Shin merkitsee ilmaisultaan konkreettista, tarkkaa ja selittävää. Gyo on jotain abstraktimpaa ja merkitykseltään yleistä. Sou on prof. Oen mukaan vaikea pukea sanoiksi. Sou-ilmaisuun pohjautuvassa suunnittelussa näkyy suunnittelijan herkkyys ja vaistonvaraisuus.

Ensimmäiseksi opiskelijat saivat suunniteltavakseen seinäkellon, joka pohjautuisi sou-ilmaisuun. Opiskelijat tekivät suunnitelmistaan hahmomallin. Noora Kauppilan, Sara Grönbergin ja Iiris Uusi-Kilposen suunnitteleman kellon idea on, että iso kehä toimii minuuttiviisarina ja pieni kehä tuntiviisarina. Päivällä kellon viisarit ovat lämpimät ja yöllä kylmät. Näin myös näkövammainen tunnistaa kellon- ja vuorokaudenajan.

Johanna Fagerholm teki rauhankellon. Seinäkellon helmi osoittaa tunnit. Minuutit ovat suunnittelijan ajatuksen mukaan turhaa tietoa!

Elina Sahlgrenin kello on kokeiluun kutsuva palikkaleikkikalu. Kellon kuusi palaa voi asettaa lähes loputtoman moneen erilaiseen muotoon.

Toinen tehtävä oli suunnitella kukkamaljakko yhdelle kukalle. Useat opiskelijoiden tekemät maljakkosuunnitelmat olivat ylistys yhden kukan kauneudelle.

Japanissa valmistetaan valtavasti syömäpuikkoja. Valmistettujen syömäpuikkojen laadunvalvonta on tiukka. Kolmannessa suunnittelutehtävässä haettiin laadunvalvonnassa käyttökelvottomiksi todetuille syömäpuikoille uusia käyttöideoita. Opiskelijoiden kehittämissä suunnitelmissa syömäpuikoista syntyi mm. valaisin, veitsi ja mausteannostelija.

Workshopiin osallistuvat opiskelijat iloitsivat mahdollisuudesta osallistua Takaaki Oen hyvin tarkkaan mietitylle opintojaksolle. Takaaki Oen ohjaustapa koettiin miellyttäväksi ja omaan ajatteluun kannustavaksi. Opiskelijat oppivat luottamaan omaan intuitioon ja tekemään suunnitteluun liittyviä päätöksi tunteiden pohjalta. Ajallisesti hyvin lyhyet ja nopeatempoiset workshopin suunnittelutehtävät toivat opiskelijoille rohkeutta ja varmuutta esittää omia suunnitelmiaan ilman liiallista itsekritiikkiä. Nopea päätöksenteko toimi myös hyvänä harjoitteluna työelämää varten. Opiskelijat pitivät hahmomallien tekemisestä. Vaikuttaa siltä, että moni workshopissa suunniteltu tuote jatkaa elämäänsä tuotekehityksen seuraavaan vaiheeseen.