NUORET HALUAVAT SAMAA KUIN ME MUUTKIN

Antti Kettunen käsitteli YAMK opinnäytetyössään ikäryhmää 2000 – 2010, josta ei ole vielä olemassa paljon kirjallista tuotosta. Tämä kävi ilmi tutkimalla suomalaisia ja kansainvälisiä luotettavia kanavia kuten Google Scholarin sekä MetCat-sivuston tarjoamia kansainvälisiä tutkimuksia.

Tutkin kyseistä ikäryhmän ajatuksia ja arvoja kanta-asiakkuuteen. Tein kohderyhmälle kyselyn ja haastatteluita. Saamani tulokset kertovat, että he haluavat ansaita rahaa käyttämällä kanta-asiakaskorttia. Tämän lisäksi he haluavat kanta-asiakastasoja, etuuksia ja alennuksia sekä kohdennettua palvelua. Kuulostaa siltä kuin mitä aikaisemmat sukupolvetkin haluavat, mutta tämä sukupolvi haluaa sen sähköisesti, sen pitää olla helposti ja nopeasti saavutettavissa ja sen eteen ei kuluteta ylimääräistä energiaa.

Olen ajatellut hyödyntää opinnäytetyötäni työnhaussa ja tarjota materiaaliani mahdollisille työnantajille, siltä osin mitä tietoa ei ole salattu. Tutkimuksessa jäi käyttämättä paljon materiaalia ja sitä voisi tarjota mahdollisesti K-ryhmälle ja Lidlille, jotka esiintyivät kysymyksissä. Uskon, että tarjoamani materiaali ja osaamistaitoni kiinnostavat mahdollisesti toimeksiantajani kilpailijoita.

Opin opinnäytetyöprosessin aikana paljon uusia toimintatapoja ja osaan viedä ne työelämään. Sain perspektiiviä ajankäyttämiseen, se miten tärkeää on noudattaa aikataulua ja mikäli siihen tulee muutoksia, pitää mukautua ja hyödyntää aika tekemällä muita osiota työstä. Tutkimuksen tekeminen vie aikaa ja etenkin sen analysointiin vaaditaan huomattava tuntimäärä. Työpajojen suunnittelu on mielenkiintoista ja aikataulusta on pidettävä kiinni. Yleisesti ihmisillä tai yrityksillä ei ole paljon aikaa työpajoihin, joten senkin vuoksi on oltava täsmällinen ja hyödyntää työpajoista saatavaa materiaalia tehokkaasti.

Mielestäni opin hyvän kokonaisuuden ja voin tarjota palvelumuotoilumenetelmiä, sekä haluan kehittää itseäni lisää opettelemalla uusia työkaluja. Teen parhaillaan Google Courseran UX Design-kurssia, jossa keskitytään käyttäjään ja siten se on mielestäni oiva lisä palvelumuotoiluun.

Kuvassa on esitetty nuoria kännykät kädessä

Antti-Johan Kettunen

Opinnäytetyö luettavissa