YHTEISKEHITTÄEN PAREMPIA PALVELUITA NUORILLE, ALOITTELEVILLE NEULOJILLE

Muotoilun avulla voidaan luoda käyttäjien tarpeisiin vastaavia ja liiketoimintaa tukevia palveluita. Keskeistä onnistumiselle on asiakas- ja liiketoimintaymmärryksen hyödyntäminen, yhteiskehittäminen sekä muutoksen laajuuden arviointi muotoiluprosessin aikana. Hanne Voittonen toteutti muotoilun YAMK-tutkinnon opinnäytetyönään muotoiluprojektin nuorten, aloittelevien neulojien tarpeisiin vastaavien palveluiden kehittämisestä. Työn tilaaja, Laine Publishing Oy, on kansainvälinen kustantamo, joka julkaisee käsityö- ja ruoka-aiheisia kirjoja sekä neuleohjeita sisältävää Laine Magazine -lehteä.

Ilmiö ja tavoite

Neulonnan suosio on kasvanut. Vuonna 2020 alkanut koronapandemia sai yhä useammat aloittamaan neulonnan. Yhä nopeammin muuttuvassa maailmassa ei ole kuitenkaan itsestään selvää, mitä harrastuksen pariin löytävät nuoret tarvitsevat ja mikä heitä motivoi. Työn tavoitteena oli ymmärtää neulonnan harrastamista aloittelevien neulojien näkökulmasta ja löytää uusia keinoja vastata näihin tarpeisiin Laine Publishing Oy:lle.

Kuvassa on kännykkä ja tabletti. Ruuduilla näkyvissä neuleohjeita.

Kuva: Hanne Voittonen

Ymmärrys ja kiteytys

Muotoiluprosessin tavoitteena on olennaisten asioiden tunnistaminen ja niiden ratkaiseminen. Muotoilijan tulee ymmärtää ilmiöitä eri näkökulmista. Pohjan tälle luo asiakas- ja liiketoimintaymmärrys. Liiketoimintaymmärrys muotoilun kontekstissa on eri menetelmin hankittua tietoa toimintaympäristöstä, tilaajan tavoitteista ja muutosvalmiudesta. Asiakasymmärrys tekee näkyväksi käyttäjien arvostukset, tarpeet sekä toiminnan taustalla olevat syyt. Ymmärrys syntyy määrillistä ja laadullista tutkimustietoa yhdistelemällä. Tutkimuksessa asiakasymmärrystä kerättiin kyselyllä ja teemahaastatteluilla. Haastatteluissa hyödynnettiin visualisointitehtävää, joka kartoitti haastateltavien ajatuksia, tunteita ja toimintatapoja neulontaprojektin aikana. Tutkimusaineisto kiteytettiin päähavainnoiksi, suunnitteluperiaatteiksi ja -persooniksi. Kiteytys toimii tulkitsevana yhteenvetona, jota voidaan hyödyntää palvelukehityksessä myös tulevaisuudessa.

Luovuus, valinnat ja muutoksen laajuus

”Projektin myötä löysimme Laineella uusia näkökulmia, tunnistimme kehittämiskohtia ja uusia tuotteita, joita lähdemme innolla kehittelemään ja syksyn aikana toteuttamaan. Projektin ansioista Laineella on tulevaisuudessa mahdollisuus palvella asiakkaitaan entistä paremmin vastaten asiakkaiden aitoihin tarpeisiin ja toiveisiin.” Tilaajan palaute

Muotoilijan keskeisiä taitoja ovat eri osaajien tuominen yhteen, muotoiluprosessin määrätietoinen johtaminen ja kyky kiteyttää ideoita konkreettiseen muotoon. Muotoilija myös ohjaa valintojen tekemistä, auttaa havaitsemaan olettamuksia ideoiden taustalla ja tuo loppukäyttäjät lähemmäs yrityksen päätöksentekoa.

Palveluiden kehittäminen ja käyttäjien uusiin tarpeisiin vastaaminen on myös muutosprosessi yritykselle. Muotoilijan on tunnistettava ja tuettava ideoista syntyvää muutostarvetta. Tutkitun tiedon ja muutosten laajuuden huomioimisen kautta voidaan löytää kohderyhmälle arvoa tuottavia ideoita, joiden toteuttaminen on tilaajan näkökulmasta kannattavaa ja inspiroivaa.

Hanne Voittonen

Muotoilija, ylempi AMK

Opinnäytetyö luettavissa