Happy Little Coffee shop kahvila. Reetta Huusko on yksi tuotteiden ja kahvilakonseptin suunnittelijoista.[/caption]Ryhmä tekstiilisuunnittelun opiskelijoita vietti tammikuussa viikon Saksassa, Frankfurtin Heimtextil-messuilla. Opiskelijat osallistuivat messujen Campus-näyttelyn Micro Factory ja Feels Like Home -osastojen suunnitteluun ja toteutukseen.
Digital Textile Micro Factory toteutettiin yhteistyössä englantilaisen Leeds College of Artsin ja puolalaisen The Strzemiński Academy of Art Łódźin kanssa. Osastolla messuvieraat opastettiin läpi koko tekstiilialan tuotantolinjan suunnittelusta valmistukseen (tulostus, leikkaus, ompelu). Yhteistyöprojektin koordinaattorina toimi DITF Denkendorf, joka on osa Euroopan suurinta tekstiilialan tutkimuslaitosta: German Institutes of Textile and Fiber Research Denkendorf. Metropolian osuus liittyi DigiPrintNetwork -hankkeeseen, jossa tutkitaan digitaalista tulostustekniikkaa eri näkökulmista. Osastolla vierailijat saivat lahjaksi paikan päällä tulostetun tekstiilituotteen.
Tekstiilisuunnittelun opiskelija Alfhilda Törmänen kirjoittaa messukokemuksestaan ja Feels Like Home -osastosta seuraavaa:
Messut ovat yhdet suurimmista ja tärkeimmistä tekstiilialan osto-ja myyntitapahtumista ja siellä esittelevät mallistojaan kaikki suurimmat tekstiilialan yritykset, agentuurit mutta myös yksittäiset kuosisuunnittelijat. Esillä on myös teknologiaa, kuten digitaalisen printtauksen uusimmat laitekeksinnöt ja muita teollisessa tekstiilinvalmistuksessa tarvittavia laitteita.
Ilmaiset luennot käsittelivät kattavasti aiheita tulevaisuuden ennakoinnista tuleviin megatrendeihin, väreihin, materiaaleihin, tekniikkaan, ja bisnekseen liittyen. Trendeille oli myös varattu oma alueensa, ns. ”Theme Park”, jossa innovatiivisia materiaaleja ja tekniikoita oli esillä valtavasti tulevia kausia silmälläpitäen.
Koulujen oma Campus-osasto tarjosi hieman erilaista nähtävää. Osallistuvat koulut olivat ympäri keski-Eurooppaa sekä Kiinasta. Osa esitteli yhden henkilön lopputyönä tekemiä tekstiilejä, toiset, kuten Metropoliakin, useamman opiskelijan töistä kootun kokonaisuuden Mobile Home-teemaan liittyen. Oli valtavan inspiroivaa nähdä, miten eri tavalla teemaa oli lähestytty, ja Campus oli koko messuilla se paikka, jossa energia, luova irroittelu ja innovatiivisuus näkyi selkeimmin.
Oman osastomme nimi ja ala-teema oli ”Feels Like Home”. Tätä varten kaikki toteuttivat henkilökohtaisesta esim. muistosta, tunteesta tai tekstuurista lähteneen ajatuksen, jota työstettiin kunkin valitsemalla tyylillä ja tekniikalla sekä rajattua värikarttaa käyttäen yhtenäiseksi kokonaisuudeksi. Osastomme sai hyvän vastaanoton ja paljon positiivisia kommentteja. Sen katsottiin olevan skandinaavinen ja yksinkertaisen tyylikäs ja ulkonäöltään se erottuikin muista hyvin paljon. Erotuimme myös tuomalla esille nimenomaan opiskelijoita suunnittelijoina; muut osastot esittelivät lähinnä nimenomaan kouluja. Vierailijoilta ja opiskelijatovereilta saatu palaute ja Frankfurtissa luodut kontaktit avasivatkin varmasti tietä moniin eri suuntiin tulevaisuudessa.