Uusia näkökulmia digitaalisen tulostustekniikan hyödyntämiseen

DigiPrintNetwork -hankkeen päätösseminaarissa 24.3. esiteltiin 2,5 vuoden aikana Aalto Yliopiston tekemän kuluttajatutkimuksen tulokset, Helsingin yliopiston yrittäjäverkostotutkimuksen tulokset ja Metropolia Ammattikorkeakoulussa tehdyt opiskelijaprojektit.

Tapani Säkkinen Suomen kansallisoopperasta ja Pekka Meriläinen Arazzolta kertoivat suurkuvatulostamisen hienouksista lavastesuunnittelussa. Metropolian tekstiilikonservoinnin opiskelija Leena Niiranen esitteli opinnäytteenä toteuttamansa Pentalan saaristomuseon verhokankaiden tuotantoprosessin ja kertoi mitä kaikkea pitää konservoinnin näkökulmasta prosessissa ottaa huomioon. Paikalla oli Espoon kaupunginmuseon Suvi Kettula kertomassa asiakkaan näkökulman yhteistyöprojektista.

Leena Niiranen esitteli opinnäytetyönään Pentalan saaristomuseoon tekemänsä verhoprojektin. Kuvat: Elina Kynnysmaa ja Tuiti Paju

Kasvatustieteen tutkijat Hanna Toiviainen ja Liubov Vetoshkina ovat seuranneet hankkeen yrittäjäverkoston toimintaa kahden vuoden ajan ja muodostaneet käsityksen verkoston kyvystä toimia uutta luovana ja oppivana ekosysteeminä. Tutkimuksessa selvisi, että mitä avoimemmin yritykset suunniteluprosessiin suhtautuvat ja mitä pitkäjänteisemmin kehitystyötä tehdään, sitä oppivaisempi ja toimivampi yritysverkosto on. Keskinäinen luottamus, yhteisten arvojen ja tavoitteiden jakaminen ovat myös ehdoton edellytys hyvin toimivassa yritysverkostossa. Jukka Kaisla esitteli liiketoimintamallin, joka toimisi Design Players verkkopalvelun taustalla tulevaisuudessa. Siinä yritykset ovat opiskelijoista muodostuvan osuuskunnan kummeja ja sparraajia. Kun opiskelijat ovat verkkopalvelussa työskennellessään osuuskunnan jäseniä, tarvetta yrityksen perustamiseen ei ole ja tuotteiden myynti jo opiskeluvaiheessa on mahdollista ilma omaa yritystä. Metropolia Ammattikorkeakoulu kehittää ja ylläpitää verkkopalvelu Design Playersiä opiskelijavoimin. Opiskelijat voivat tulevaisuudessa suorittaa esimerkiksi työharjoittelun, opinnäytetyön tai syventävän projektin osana verkkopalvelun kehitystyötä.

Jukka Kaisla esittelee Tuiti Pajun visualisoimaa liiketoimintamallia. Kuva: Elina Kynnysmaa

Aalto Yliopiston maisteriopiskelija Pirita Lauri kävi läpi kolme kuluttajatyyppiä, jotka olisivat potentiaalisia Design Players -verkkopalvelun asiakkaita. Käyttäjäprofiilit olivat muodostuneet kuluttajille järjestettyjen työpajojen ja haastatteluiden perusteella. Digiviestinnän opiskelija Emilia Lahtinen esitteli Design Players -verkkopalvelun pilotin ja kertoi sen sisällönsuunnitteluprosessista ja teknisestä toteutuksesta. Muotoilun opiskelijat esittelivät yritysten kanssa yhteistyössä suunnittelemansa tuotteet, joiden avulla verkkopalvelua testataan kevään 2017 aikana.

Päätösseminaarin ohella Metropolian Tikkurilan yksikössä avautui DPN-hankkeen näyttely, joka on auki kävijöille 7.4. asti. Näyttelystä saa hyvän kokonaiskäistyksen siitä, miten hanke on sisällytetty osaksi Metropolian opetusta. Konservoinnin-, muotoilun- ja digitaalisen viestinnän opiskelijat ovat olleet tiiviisti mukana hankkeessa. Projekteja on tehty yhteistyössä muun muassa työvaatevalmistaja Medannan, ammattiliittojen solidaarisuusjärjestö Saskin, Helsingin kansallismuseon, Espoon-, Vantaan- ja Keravan kaupunginmuseoiden kanssa.

Muotoilun opiskelijoiden koivuvanerituotteita ja hukkamateriaaleista valmistettu 2nd Chance -mallisto sekä työvaatteisiin suunnitellut kuosit esillä näyttelyssä. Kuvat: Tuiti Paju.

Linnea Bobackan, Noora Kontion ja Eveliina Pyykösen opinnäytteenään suunnittelmat vaatteet esillä näyttelyssä. Protokankaiden printit on digitaalisesti tulostettu Metropolian omalla tekstiilitulostimella. Kuvat: Tuiti Paju

Myös eurooppalaiset tekstiilialalla toimivat tuotantolaitteiden valmistajat Mimaki Europe, Juki ja Zund tulivat tutuiksi Heimtextil-messuilla Micro Factory-osastolla. Tekstiiliopiskelijoiden Heimtextil-messuille suunnittelema kahvilakonsepti Happy Little Coffee shop huolehti DPN-seminaarin tarjoilusta.

Iina Happonen, Silja Levälampi ja Oona Ohvo esittelivät käytännössä suunnittelemaansa Happy Little Coffee Shop -kahvilakonseptia.  Kuva: Elina Kynnysmaa

Lisätietoa projektista:

Tuiti Paju/ tuiti.paju@metropolia.fi/ 040 480 6885

http://dpn.metropolia.fi/ Instagram: digiprintnetwork/ Facebook: digiprintnetwork

Jätä kommentti