Marraskuun lopulla 21.11.2019 järjestettiin jälleen Arabian kampuksella virtuaalisen ja lisätyn todellisuuden tapahtuma: Match Up -The XR Event. Reilun kolmenkymmenen muun näytteilleasettajan rinnalla muotoilun opiskelijat olivat paikalla esittelemässä osaamistaan Metropolian omalla osastolla.
Mikä Match Up?
Match Up – The XR Event lukeutuu Slush-teknologia- ja kasvuyritystapahtuman ennakkotapahtumiin ja sen järjestämisestä vastasi Helsinki XR Center pääyhteistyökumppaneinaan Metropolia ja FIVR. Tilaisuuden keskiössä oli nimensä mukaisesti AR- & VR- teknologiat sekä yritykset yhdistettynä luovaan alaan. Tapahtumaan osallistui yli 500 vierasta, opiskelijoista stratuppehin ja alan ammattilaisista johtaviin yrityksiin, eri puolilta maailmaa. Näytteilleasettajien lisäksi tapahtumassa oli Keynote- puheenvuoroja kahdella lavalla sekä verkostoitumista Enterprise Europe Networkin järjestämänä.
Metropolia design & Finnish Design Academy mukana
Tapahtumassa Metropolian muotoilun osastolla oli nähtävänä ja koettavana kaksi virtuaalista opiskelijatyötä sekä mahdollisuus seurata virtuaalisen mallinnusohjelma Gravity Sketchin käyttöä reaaliajassa. Alla olevalta videolta näet töiden esittelyvideon sekä voit lukea enemmän jokaisesta työstä erikseen.
Metropolia’s Upcoming XR Spaces – Arabian kampuksen uusien opiskelutilojen realistinen virtuaalimalli. Virtuaalinen tila mahdollistaa mm. ennenaikaisen tutustumisen XR designin tuleviin tiloihin. Malli kuuluu Finnish Design Academy -hankkeessa kehitettäviin sisältöihin. Hankkeessa tutkitaan erilaisia digitaalisia ratkaisuja, etäläsnäoloa sekä uusia oppimisympäristöjä. Virtuaalisen tilan toteutuksesta vastasivat Metropoliasta valmistunut ja myös Finnish Design Academy- hankkeessa työskentelevä Eetu-Kasper Heikkinen sekä opiskelijat Roope Larmila, Miia Seppälä, Elina Juurinen, Veli-Matti Järvelä sekä Venla Tiainen.
From the Deep – merenalainen maailma oli XR designin ensimmäisen vuoden opiskelijoiden käsialaa ja työn tuottajan toimi myös ensimmäistä vuotta XR muotoilua opiskeleva Eliel Martti. Virtuaalisessa pinnanalaisessa maailmassa katsoja pystyy havainnoimaan syvyyksiä haihäkin sisältä. Työssä katsojan liikkeet myös vaikuttavat kokemukseen mm. liikuttaen merenpohjalla olevaa haihäkkiä.
Automotive Design in Gravity Sketch – mallinnusdemonstraatiossa kolmannen vuoden teollisen muotoilun opiskelija Tero Ohranen mallinsi Gravity Sketch– ohjelmassa autonosia reaaliaikaisesti. Demonstraatioista havainnollistui millä tavalla virtuaalinen mallinnustyökalu toimii muotoilijan työssä.
Lue myös muotoilun opiskelijan, Tero Ohrasen, henkilökohtainen kokemus tapahtumasta:
Voiko VR-silmikoista tulla teknologiaähky? Eilen näin niitä enemmän kuin koskaan. Metropolian Arabian kampuksellan järjestetyssä Matchup XR Event -tapahtumassa oli laaja kirjo erilaisia näytteilleasettajia, jotka tarjoilivat kukin katsauksia omasta näkökulmastaan laajennettuun todellisuuteen. Pääsin kokeilemaan ensi kertaa Varjon VR-2 -silmikkoa. Onneksi olin nopea – pian kokeiltuani ständille oli muodostunut jo melkoinen jono, joka säilyi siinä koko tapahtuman ajan. Silmikon tarkkuus oli erittäin korkea, toki vain osalla näkökentästä. VR-2 oli myös varsin painava, ja mietin sen mukavuutta useiden tuntien yhtäjaksoisessa käytössä. Tuotekehitys on kuitenkin päässyt siihen pisteeseen, että maailmanlaajuinen huomio on erittäin oikeutettua.
Toinen mielenkiintoinen spottaus tapahtumasta oli Realmax qian -nimiset MR-lasit. Ne toimivat sekä VR- että AR-laseina valitun moodin perusteella. Niiden profiili oli erittäin siro ja silmikko oli muutenkin varsin kevyt. Demosisällöt olivat vielä lapsenkengissä, mutta teknologiassa oli selkeästi potentiaalia.
Keynote-puheista odotin ennakkoon eniten Varjon ja Volvon yhteistyökuvioihin liittyvää presentaatiota. Varjon Urho Konttori ja Volvon Casper Wickman kertoivat siitä, kuinka Varjon visiot ja Volvon tarpeet kohtasivat yhteisessä tuotekehitysprosessissa, jossa Volvo kehitti autolla ajamisen prototypointia ja Varjo sen mahdollistavaa teknologiaa. Suuri paino presentaatiossa oli tarvittavien seurantamenetelmien löytämisessä.
Leijonanosan tapahtuman kestosta vietin Metropolian ständillä presentoimassa Gravity Sketch -mallinnusohjelman käyttöä. Kuulin, että mallinnusdemo oli herättänyt mielenkiintoa ja pääsin myös kertomaan muutamille henkilöille tarkemmin ohjelmasta ja tekemisestäni. Jotkut kuulivat VR-mallintamisesta Gravity Sketchillä ensi kertaa, ja yllättyivät sen mahdollisuuksista.
Kaiken kaikkiaan tapahtumasta tuli se olo, että VR- ja AR-teknologioita pilotoidaan monissa käyttötarkoituksissa, mutta todellinen käyttöpotentiaali on vielä saavuttamatta. Mutta sieltä se on tulossa, ja pilotit vievät oikeaan suuntaan!
Valokuvat ottanut Tero Ohranen