Ensimmäinen vuosi XR Design -opintoja purkissa – opiskelijan fiiliksiä

 

Metropolian uusin muotoilun suuntaus XR Design alkoi syksyllä 2018 Arabian kampuksella. Veli-Matti Järvelä on tämän ensimmäisen vuosikurssin XR-opiskelija.

Veli-Matti selventää alkuun, mitä XR, extended reality eli laajennettu todellisuus tarkoittaa. Se on yhteinen nimike kaikille muunnellun todellisuuden muodoille, joissa virtuaalisia asioita yhdistetään oikeaan todellisuuteen. Tällä hetkellä XR on kattotermi kolmelle eri osa-alueelle, joista yksi on VR eli virtuaalinen todellisuus, joka tarkoittaa koko ympäristön toteutettamista keinotekoisesti. Virtuaalitodellisuus yhdistyy vahvasti VR-laseihin ja sitä on hyödynnetty paljon esimerkiksi pelialalla ja arkkitehtuurimallien katselmuksessa. Täältä voit lukea, millaisia mahdollisuuksia XR-opiskelijat näkevät laajennetun todellisuuden työkaluille teollisen muotoilun tukena.

 

AR:ssa eli lisätyssä todellisuudessa sen sijaan lisätään näkyvän maailman päälle leijuvia, yleensä 2-ulotteisia asioita. Useimmiten rajapintana toimii mobiililaite, jonka kautta lisättyyn elementtiin päästään käsiksi. AR:stä arkisina esimerkkeinä Instagramin ja Snapchatin filtterit, sekä pari vuotta sitten ihmisiä villinnyt Pokémon Go -sovellus.

Kolmas laajennetun todellisuuden muoto on MR, mixed reality eli sekoitettu todellisuus, jossa virtuaaliset asiat pyritään sekoittamaan ja upottamaan luonnollisesti meidän omaan ympäristöön. Se ei vielä tällä hetkellä ole kuulunut Metropolian XR-linjan opintojen sisältöön, mutta tulee varmasti osaksi heti, kun ajankohtainen kalusto on saatavilla.

 

XR-opinnot Metropoliassa painottuvat vahvasti 3D-mallinnukseen ja pelimoottorien, kuten Unityn kanssa työskentelyyn. Ensimmäisenä opiskeluvuonna päästään kuitenkin kokeilemaan laajalti eri osa-alueiden kursseja, joista Veli-Matti mainitsee esimerkkeinä teknisen piirtämisen ja valokuvauksen.

 

XR-koulutus toteutetaan yhdessä viestinnän ja muotoilun tutkinto-ohjelmien kanssa. Luokassa on puolet muotoilun ja puolet viestinnän media-opiskelijoita, ja koulutuksesta valmistuu siten muotoilijoita ja medianomeja. Kurssien rakenteessa on pientä eroavaisuutta painotuksesta riippuen. Muotoilijat pääsevät tekemään enemmän fyysisempää tuotekehittelyä ja -suunnittelua, sekä 3D-tulostamista, kun taas media-opinnot painottuvat digitaalisiin materiaaleihin, 3D-mallinnukseen ja teksturointiin. 

Veli-Matti toteaa, että vaikka suuri osa koulutuksen toteutuksista on digitaalista, on kaikilla XR-opiskelijoilla kuitenkin mahdollisuus käyttää kampuksen metalli- ja puutyöpajaa, sekä erilaisia 3D-tulostimia. 

 

Tähän mennessä opiskelijat ovat päässeet tekemään monta kiinnostavaa projektia. Takana on esimerkiksi ZBrush-kurssi, jossa kokeiltiin hahmomallinnusta. Veli-Matti kertoo kurssin olleen todella työelämälähtöinen: opiskelijoille annettiin teema ja kriteerit, joiden pohjalta piti suunnitella ilmeikäs ja kiinnostava 3D-malli, joka poseerattiin, maalattiin ja teksturoitiin. Muotoilijoiden kurssilla opiskelijat pääsivät kehittämään uudenlaisen peliohjaimen XR-ympäristöön, ja kurssin lopuksi  se tulostettiin 3D-printterillä.

 

Jo vuosia 3D-grafiikasta ja peleistä pitkään kiinnostuneena Veli-Matille XR-linjalle hakeminen oli luonnollinen jatkumo. Tällä hetkellä hän on innostunut erityisesti lisätyn todellisuuden mahdollisuuksista mainonnassa.

 

Hyödyllisiä ominaisuuksia XR-opiskelussa on ollut mm. visuaalisen tilan ja mittasuhteiden hahmottaminen. VR:ssä on todella tärkeää ottaa huomioon asioiden koko, jo ihan immersion [virtuaalitodellisuuteen “uppoamisen”] kannalta, selventää Veli-Matti. Täytyy esimerkiksi miettiä, onko jokin oikean maailman esine, kuten ovi tai pöytä, saman kokoinen myös virtuaalitodellisuudessa. “Ne ovat pieniä asioita, joihin kiinnittää huomiota vasta kun ne todella näkee VR:ssä”, toteaa Veli-Matti.

 

Omille projekteille on annettu tilaa ja niitä on voitu hyödyntää myös kurssitöinä. Koko luokka on esimerkiksi työstänyt yhteistä VR-pakohuoneprojektia. Opiskelijat toimivat tiimeissä, joilla oli kullakin omat erityistehtävänsä. Veli-Matti kertoo, että on ollut huikeaa olla mukana idean ja ilmeen kehittämisessä alusta asti ja lopulta nähdä kaikki VR-lasien läpi. Tila on syntynyt ensin käsin piirtämällä paperille yhteisissä ideointihetkissä ja lopulta VR-tilaan todella pääsi kävelemään aidon tuntuisesti. 

 

Opintojen alkaessa suurimpana yllätyksenä Veli-Matille tuli se, miten hyvä luokkahenki heille muodostui. Hän toteaakin, että parasta opiskelussa on ollut luokkahenki ja luokkalaiset. Myös opiskeluilmapiiri on tämän ansiosta ollut erinomainen. Opiskelijoilla oli omasta takaa osaamista erilaisista asioista, kuten koodaamisesta tai tietyistä ohjelmista, ja kaikki ovat olleet avuliaita toisilleen. Luokkalaiset ovat mm. pitäneet koulun jälkeen toisilleen oppitunteja, esimerkiksi koodauksesta. Tämä kaikki yllätti Veli-Matin todella positiivisesti. 

 

Ensimmäisen vuoden opinnot ovat nyt takana, ja ohjelmien ja muiden alan taitojen lisäksi Veli-Matti kertoo oppineensa erinomaisesti ryhmätyötaitoja, jotka ovat hyvin keskeinen taito työelämän kannalta. Koulu on tarjonnut mahdollisuuden harjoitella sitä turvallisessa ja tukevassa ympäristössä.

 

Kirjoita kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *