Metropoliasta muotoilijaksi (YAMK) valmistuva Soile Ekman kertoo kuinka palvelumuotoilulla voi tuottaa arvoa sekä organisaatiolle, henkilökunnalle että asiakkaille.
Ekmanin mukaan palvelumuotoilu luo kilpailuetua kehittämällä olemassa olevia palveluita tai luomalla uusia ottaen samalla ihmiset huomioon. Yritykset, jotka tietävät mitä asiakkaat ja loppukäyttäjät janoavat, tulevat menestymään tulevaisuudessa. Ostokäyttäytymisen muutos luo yrityksille haasteita, kuluttamista mietitään yhä tarkemmin ja shoppailu koetaan vanhanaikaiseksi.
Ekmanin mukaan palveluja innovoimalla organisaatio voi löytää uusia ansaintakeinoja. Palveluistuminen on väistämätöntä ja palveluita on kehitettävä retail-kanavaan, sekä verkkoon että fyysisiin myymälöihin. Maailma muuttuu nopeaa vauhtia, myymälöiden tulevaisuudesta ei tiedetä, on ennakoitu, että myymälät eivät kokonaan kuole, parhaimmat selviävät. On kuitenkin selvää, että myymälöiden tulee muuttua pysyäkseen asiakkaille merkityksellisinä. Ekmanin mukaan organisaation kehittäminen sisäisesti näkyy lopulta myös asiakkaille. Tulevaisuudessa osallistamisella tulee olemaan suurempi rooli kaikessa tekemisessä.
Ekman kertoo kuinka erilaisten markkinointiin liittyvien prosessien kehittäminen tulee varmasti olemaan osa tulevaisuuden haasteita. Löydä, määritä, kehitä, tuota. Ekman uskoo, että Design Councilin tuplatimantin avulla, hyödyntäen laajasti erilaisia palvelumuotoilun metodeja, on mahdollista kehittää markkinoinnin tehokkuutta ja luoda uusia ideoita markkinoinnin hyödyn-nettäväksi.
”Markkinoinnin tekeminen voi kaiken kaikkiaan olla huomattavasti osallistavampaa ja sen kehittämiseen voisi jatkossa käyttää erilaisia palvelumuotoilun menetelmiä”, kertoo Ekman.
Ekman toivoo, että opinnäytetyössään luomansa kampanjakonsepti on vain alkusysäys myymälöiden tai markkinoinnin kehittämisen tiellä.
Kuva: Ekmanin opinnäytetyössään luoma kampanjakonsepti, joka on otettu toimeksiantajayrityksessä positiivisesti vastaan.