

Research
Thesis
Bachelor's theses
Master's theses
Hankkeet
Lorem ipsum odor amet, consectetuer adipiscing elit. Sem eros massa id cras efficitur maximus. Suscipit purus curabitur justo scelerisque massa ipsum risus massa dapibus. Feugiat purus proin tempus mi ultrices. Netus etiam mollis augue est odio inceptos. Mollis euismod praesent eget praesent parturient justo fringilla tincidunt. Per mi consequat risus montes pellentesque urna, vel ligula. Facilisis curabitur nascetur fames; vehicula semper sapien.
Finnish Design Academy

Hanke B
Hanke C
Hanke D
Publications
Käsityön koulutuspolkuja ja taitojen oppimisen elävä perintö – Selvitys käsityön oppimisen mahdollisuuksista Suomessa 2022

Taitoliiton teettämässä Käsityön koulutuspolkujen selvityksessä kuvataan käsityön oppimisen mahdollisuuksia Suomessa. Käsityön oppimisen paikkoja, ympäristöjä ja organisaatioita on Suomessa runsaasti. Halutessaan käsityötä on mahdollista opiskella systemaattisesti ja harrastaa koko eliniän. Suomalaisessa koulutusjärjestelmässä käsityö on ollut osa yleissivistävää koulusta jo vuodesta 1866.
Selvityksen tekstiosuuden on kirjoittanut Anna-Mari Raunio. Raunio on käsityönopettaja (KM) ja kulttuurituottaja (AMK), joka on työskennellyt käsityön opettajana, tutkijana ja kulttuurituottajana useissa käsityön elävän perinnön projekteissa.
Julkaisun koulutuspolkukuvausta on tehnyt Metropolian tekstiilisuunnittelun lehtori Tuiti Paju. Paju on tekstiilitaiteen maisteri, (TaM). 20 vuoden opettajaurallaan hän on päässyt läheltä seuraamaan luovien ja lahjakkaiden opiskelijoiden ammatti -identiteetin kehittymistä ammattilaisiksi. Hän esittelee myös oman koulutuspolkunsa yhtenä neljästä esimerkkiprofiilista.